SAKIT LUTUT MAK DAH HILANG? NAH, INI 7 CARA HILANGKAN SAKIT LUTUT TANPA PEMBEDAHAN YANG MENYAKITKAN.

12:52 AM

Sakit lutut secara tiba tiba memamg menyakitkan. Lagipun kita memang selalu menggunakan lutut untuk buat apa sahaja kerja kan? Untuk berlari, berjalan, solat dan sebagainya.

Kalau lutut dah start sakit, semua kerja akan tertangguh.

Rasa sakit tu tak payah cakaplah. Silap silap lutut mengalami kecederaan teruk hingga perlu berjumpa doktor.

Sakit lutut dalam kalangan orang yang berusia dipanggil Osteoarthritis iaitu sejenis sakit sendi yang disebbakan penuaan yang berlaku dalam sendi. Masa ni permukaan sendi rawan makin menipis dan cecair pelincir (Synovial) dalam sendi juga mula berkurangan. Akibatnya, ruang sendi menjadi kecil di samping terdapat tulang baru yang tumbuh di kelilingnya.

Pesakit osteoartritis akan merasa lega apabila sendi terbabit direhatkan dan sakit apabila sendi itu digunakan secara berlebihan.

Orang muda pun boleh saja mengalami sakit lutut ni akibat dari kecederaan lutut dari bersukan mahupun mempunyai masalah berat badan.



TANDA TANDA SAKIT LUTUT

Antara simptom sakit lutut adalah seperti :

  • Bunyi 'Klik' pada lutut kerana ada geseran pada sendi
  • Sendi terasa macam ketat atau kaku akibat lama berehat contohnya seperti baru bangun dari tiidur atau duduk terlalu lama

KOMPLIKASI SAKIT LUTUT

Sakit lutut mampu menyebabkan kita sukar untuk berjalan. Paling membahayakan apabila anda menahan rasa sakit lutut ni dalam tempoh yang lama tanpa rawatan. Hal ini kerana ia boleh menyebabkan kerosakan kekal pada lutut dan lutut akan mula kehilangan fungsi.

TIPS MENCEGAH SAKIT LUTUT YANG BERPANJANGAN

Kalau ibu bapa anda mengalami sakit lutut, try kaedah ni untuk mencegah kesakitan lutut dalam tempoh yang lama.

  • Berhati hati dalam melakukan apa sahaja aktiviti fizikal seperti mengemas rumah, mengangkat barang dan sebagainya
  • Memakai alat alat pelindung keselamatan semasa melakukan aktiviti lasak seperti knee guard untuk berbasikal, bermain hoki atau bermain bola.
  • Memakai pakaian yangs sesuai dengan aktiviti yang hendak dilakukan bagi mencegah kecederaan lutut sekiranya terjatuh
  • Memakai pelindung belakang atau back support jika terpaksa mengangkat barang barang berat.
  • Memakai kasut yang sesuai dengan aktiviti yang dijalankan seperti kasut untuk bermain bola berbeza dengan kasut untuk berjoging. Perbezaan kasut ini direka khas bagi mencegah dan mengurangkan risiko kecederaan lutut.

TIPS BERHADAPAN DENGAN KECEDERAAN ATAU KESAKITAN LUTUT

JIka anda berhadapan dengan kesakitan lutut akibat aktiviti yang dijalankan, cuba kaedah 'RICE' ni untuk mengurangkan rasa sakit lutut tersebut. Kaedah ni berkesan dalam mengurangkan inflamasi di kawasan lutut yang sakit.

  • R maksudnya Rest. Semasa lutut cedera, wajib untuk anda merehatkan atau mengurangkan pergerakan pada lutut yang sakit tu.
  • I maksudnya Ice. Elok gunakan ais untuk mengurangkan rasa sakit pada lutut
  • C maksudnya Compression. Cuba tekan lutut yang sakit tu supaya dapat mengurangkan bengkak
  • E maksudnya Elevation. Cuba angkat lutut yang sakit tu pada tempat yang sedikit tinggi


CARA MERAWAT DAN MENGHILANGKAN SAKIT LUTUT TANPA PEMBEDAHAN


Terdapat dua cara dalam merawat sakit lutut ni iaitu melalui pembedahan mahupun tanpa pembedahan.


  • Mengurangkan berat badan melalui senaman
Kalau nak elak dari pembedahan lutut, anda mungkin terpaksa menurunkan berat badan kerana masalah berat badan mampu memberi tekanan pada sendi lutut. Jika otot kuat, ia dapat mengurangkan tekanan pada sendi lutut untuk bekerja.

Dalam meningkatkan kekuatan otot, latihan fizikal yang sederhana boleh dilakukan untuk menguatkan sendi lutut. Antaranya berbasikal, berenang ataupun squats.

  • Memakai pendakap lutut atau kne brace untuk mengurangkan bebas pada sendi lutut.

  • Mengambil ubat anti radang dalam mengurangkan rasa sakit lutut. Antaranya ubat tahan sakit seperti paracetamol ataupun ubat Anti Inflamasi Bukan Steroid (NSAIDS)

  • Suntikan sendi dengan asid hyaluronic
Asid hyaaluronic ni merupakan bahan yang ada dalam tisu synovium sendi. Suntikan ni dapat mengurangkan rasa sakit pada sendi lutut dan meningkatkan pergerakan  serta fungsi sendi.


  • Buat rawatan akupuntur
Kajian menunjukkan akupuntur dapat melegakan kesakitan lutut dan meningkatkan fleksibiliti pada individu yang menghidapi sakit lutut ni. terapi akupuntur dapat meningkatkan aliran darah dan membantu mengurangkan inflamasi sendi lutut.

  • Mengambil makanan tambahan untuk meningkatkan kesihatan lutut
Terdapat makanan tambahan tertentu membantu mengurangkan kesakitan lutut, kekejangan dan bengkak akibat gejala osteoartritis. Antaranya adalah Minyak ikan yang membantu melincirkan sendi dan mengurangkan keradangan; Vitamin C untuk membina semula tisu penghubung; Glukosamin untuk membaiki tisu rawan dan Protein yang penting untuk pembaikan tisu tisu otot.

  • Mengamalkan diet yang sihat untuk meredakan sakit lutut

Diet yang sihat dapat mengurangkan risiko anda untuk berhadapan dengan sakit lutut secara semulajadi. Antara makanan yang bagus untuk kesihatan sendi lutut adalah  salmon, tuna, sardin, sayur sayuran dan buah buahan, keluarga bawang, kekacang dan juga bijirin penuh.


Selain 7 cara di atas, minuman berkhasiat di bawah dikatakan dapat mengurangkan rasa sakit lutut secara beransur ansur. Jom cuba!

Credit to top10homeremedies  : Boleh  juga  cuba rawat sakit lutut dengan lemon. 
Credit to top10homeremedies : Minuman halia dengan hirisan lemon serta madu untuk mengurangkan sakit lutut.
Credit to top10homeremedies : Minuman serbuk kunyit+halia yang dikisar bersama madu.

REDAKAN SAKIT LUTUT DENGAN VITAMIN SHAKLEE

Selain dari 7 cara menghilangkan sakit lutut tanpa pembedahan, anda juga dicadangkan untuk mencuba vitamin Shaklee bagi melegakan kesakitan sendi lutut tanpa perlu menahan rasa sakit.

Antara cadangannya adalah :

Vivix : Mengimpak 4 mekasnime selular iaitu melindungi selular DNA, menolong melambatkan penuaan tahap selular, meningkatkan tahaptenaga dalam sel dan melambatkan pembentukan protein AGE

ESP :Kaya dengan protein dalam mebantu penyerapan kalsium dan kekuatan tisu penghubung sendi.

Omega Guard : Mengawal sakit dan inflamasi serta menangani ekkauan sendi.

Ostematrix : Mengekalkan kesihatan tulang, otot dan ligamen. Tulang tulang yang sihat mampu menyokonng tubuh menggerakkan otot dengan cergas.

www.bysyiraishak.blogspot.com
Jom baca testimoni sakit lutut ni dari pengguna Shaklee :

  • Testimoni emak minum Vivix nak solat lebih mudah


S : Ok la mak makan?

J : Dah habis sebotol, mak kata badan rasa ringan ja, nak solat pun tiada masalah . Tidak sebelum ni, nak solat tu lutut jadi sakit..

S : Sakit lutut pun bertambah okey kan? Alhamdulillah. Samalah dengan emak saya.

J : berat badan pun turun, tu yang dia suka. Nak repeat lagi. Kalau tak, memang nak naik tangga turun tangga akan sakit sakit. Nak rukuk pun susah...solat duduk.TApi alhamdulillah, sekarang dah ok sangat...


Testimoni 2 : Mak dah hilang sakit lutut, muka mak nampak sihat dan berseri



Minggu pertama memang selera makan bertambah. Minggu kedua tak sudah makan macam biasa. Mama hilang sakit lutut selepas sebulan penggunaan. Hilang kedut di bahagian amat dan muka mama mentua nampak lebih sihat dan pinkissh. Nampak berseri seri.

Dan satu lagi bab tenaga. Mama mentua saya bagitahu tenaga dia memnag rasa muda balik, macam remaja dulu. Sampaikan ipar ipar tanya saya bagi apa dengan mama.. saya bagitahu Vivix...



Best kan kalau indvidu yang kita saya bebas dari sakit lutut? Ia memudahkan mereka untuk melakukan pelbagai aktiviti tanpa rasa sakit lagi.

Masalah sakit lutut ni memang kerap dialami oleh orang muda mahupun berusia. Pemeriksaan serta rawatan awal amat penting untuk mencegah kerosakan pada pemukaan sendi lutut. 




------------------------------------------------------------------

Pertanyaan dan konsultasi, boleh whatsapp ke :






------------------------------------------------------------------










Sumber / rujukan :
http://www.mmgazette.com/osteoartritis-lutut-apa-yang-anda-perlu-tahu-encik-jonathan-goh/
http://drhidayat.com/sakit-sendi-osteoartritis-simptom-diagnosis-dan-rawatan-2/
http://effectivehealthcare.ahrq.gov/index.cfm/search-for-guides-reviews-and-reports/?pageaction=displayproduct&productid=2247
http://www.arthritisresearchuk.org/arthritis-information/conditions/osteoarthritis-of-the-knee.aspx
http://www.pamf.org/sports/king/osteoarthritis.html
http://www.bupa.com.au/health-and-wellness/health-information/az-health-information/osteoarthritis

You Might Also Like

5 Pengomen

  1. Emak saya sakit sejak 40 tahun tapi sekarang umur 82 ada rawatan boleh hilang sakit lutut hospital kerajaan ada rawatan ringgan sakit lutut IBU saya umur tua boleh operation atau tak boleh soalan Dari anak saya

    ReplyDelete
  2. Sakit lutut ni memang membataskan pergerakkan kita,bukan kita je...parents kita pun kalau tengok kesian kan..sampaikan diaorang kadang² solat mengunakan kerusi...tapi mak saya alhamdullilah lah sejak konsisten amalkan si tonik merah,minyak ikan n pil putih tu..dah boleh lah solat berdiri...syukur sangat²

    ReplyDelete
  3. betul tu...sakit lutut boleh buat kerja kita tertangguh. memeng tidur je la kalau lutut dah sakit tu...

    ReplyDelete
  4. Bila bergerak sakit lutut ,brjalan sakit dan nak duduk.pun sakit, apa yang yg sesuai utk ubatan ini.

    ReplyDelete

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::