TIPS LANCARKAN HAID SECARA SEMULAJADI TANPA PERLUKAN KOS MAHAL

12:39 PM

 Assalam..


Ada masalah haid datang lambat?Atau haid datang tak tentu?

Sebenarnya masalah haid sebegini bukannya isu baru di kalangan wanita.Ada wanita yang datang haid 11-13x setahun, ada yang datang 2x sebulan atau sekali dalam tempoh beberapa bulan.

www.bysyiraishak.blogspot.com

Bila keadaan ni jadi mcm ni,opkos kita risau kan? especially yang belum kawen atau yg tengah nak rancang kehamilan semulajadi.Kalo kitaran haid sempurna,insyallah kaedah perancangan keluarga pun akaan berjaya.

Kitaran haid untuk setiap wanita memang berbeza antara satu sama lain.Ada yang 3-7 hari dan ada jugak yang lebih dari tu. Plus, tempoh kitaran haid kepada haid seterusnya adalah di antara 21-35 hari.






Cara Atasi Haid Lambat Secara Semulajadi




Bijan putih atau hitam yang dihancur dengan gula bole melancarkan aliran haid dalam masa yang pantas




 Dapat lancarkan haid.Pengambilan sebanyak 250gm setiap pagi dan sebelum tidur.


Didihkan Jintan & Gula sawit.Minum airnya.Bole juga diganti dengan minyak jintan.


 Senaman secara teratur dan amalkan diet yang kaya dengan antioksidan dan omega 3.Buat latihan kardio 3-4 kali seminggu

Ambil makanan kaya antioksidan



Peria sangat membantu melancarkan haid

Pastikan mendapat tidur yang cukup dan berkualiti.


 Tambahkan Ini dalam Sajian



Mengandungi gizi dan membantu kolagen dalam badan apabila diambil secara teratur.Ia juga memberikan kestabilan hormon sehingga anda tik stress dan haid datang tepat pada waktunya.


kandungan folat dan Vitamin B dalam brokoli mampu mencegah depresi.Ini merupakan salah satu penyebab haid tak teratur.




Pengambilan bijan boleh membantu ketahanan badan kerana kandungan Vitamin E,serat, dan asid lemak tak tepu.Elakkan ambil dalam kuantiti yang banyak sebab panas.


Susu soya baik diminum ketiha haid datang.Nutrisi dalam segelas susu mampu menjaga kesihatan badan dan sistem reproduksi.


Telur mampu menjaga hormon agar sentiasa bertenaga dan mengatur pengaliran darah.Lebeh elok pilih telur rebus.

Asam jawa boleh membantu melancarkan haid contohnya asam jawa dalam bentuk minuman atau gula gula.Asam jawa dapat menghancurkan darah haid yang berketul ketul.


Cuka epal dapat membantu mengurangkan insulin dan seimbangkan kadar gula dalam darah.



Kalau nak tahu lebih lanjut mengenai produk yang mampu membantu melancarkan haid, meh borak borak dengan saya :)


Harap-harap tips ni membantu koRang!:))



www.bysyiraishak.blogspot.com


You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::